Egendefinerte pasientlister er en funksjon som kan aktiveres for organisasjonen din dersom dere ønsker å teste den ut. Funksjonen gir behandlere og administratorer mulighet til å lage egne dynamiske pasientlister basert på definerte kriterier.
Aktivering og tilgang
Når funksjonen er aktivert, vil du finne en ny knapp i Pasient-menyen. Herfra får du tilgang til allerede opprettede lister, eller du kan opprette en ny liste fra bunnen av.
Slik oppretter du en ny liste
For å opprette en ny liste, klikker du først på knappen for Egendefinerte pasientlister i Pasient-menyen. Deretter velger du plusssymbolet oppe til høyre, gir listen et navn øverst på siden og begynner å legge til kriterier i menyen til høyre.


Tilgjengelige betingelser
Du kan bygge lister ved å bruke + Legg til filter, og da vil du ha mulighet å velge fra følgende parametere:
Startdato for aktivt program
Dato for besvart spørreskjema
Registrert i journaldato (kun i enkelte spesifikke brukstilfeller)

Når du legger til en betingelse, velger du først en parameter, og deretter en type sammenligning. For datoer kan du velge mellom:
Er før
Er etter
Er innenfor et område
Er utenfor et område
Velger du "Dato for besvart spørreskjema", må du også angi hvilket spesifikt skjema det gjelder (for eksempel GAD-7, PHQ-9 eller PHQ-5).
Når du har lagt inn alle ønskede betingelser, klikker du på Lagre. Systemet vil da vise en liste over pasienter som oppfyller kriteriene. Listen er dynamisk, noe som betyr at den automatisk oppdateres i takt med at pasientdata endres. Hvis en pasient i ettertid for eksempel besvarer et skjema som inngår i betingelsene, vil vedkommende automatisk bli lagt til i listen.
Filterlogikk: OG eller ELLER
Når du har flere kriterier, må du velge om alle må være oppfylt (OG), eller om det er tilstrekkelig at én eller flere av dem er det (ELLER). Merk at alle betingelser i én og samme liste følger samme logikk, det er altså ikke mulig å kombinere OG og ELLER innenfor én liste. Her er et par eksempler:
- Alle pasienter hvor startdato for aktivt program er etter 01.02.2025 OG dato for besvart spørreskjema GAD-7 er etter 28.02.2025.
- Alle pasienter hvor dato for besvart spørreskjema PHQ-9 er innenfor perioden 01.03.2025–31.03.2025 ELLER hvor spørreskjema PHQ-5 er besvart i samme periode.
Bruk av listen
Når du har lagret listen, vil pasientene som oppfyller kriteriene vises. Behandlere vil fortsatt kun se pasienter de selv er behandlere for. Kolonnene i listen gjenspeiler de kriteriene du har valgt, og du kan sortere innholdet ved å klikke på kolonneoverskriftene. Ved å klikke på pasientens navn, kommer du direkte til pasientens profil.
Øverst på siden finner du en knapp for å manuelt oppdatere listen. Her vises også tidspunktet for når listen sist ble oppdatert.

Du kan bruke Gruppehandlinger på første siden, eller de tre prikkene oppe til høyre når man klikker inn på en liste for å utføre noen gruppehandlinger, på samme måte som man kan på den standard Pasientlisten.

Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen