Programprofiler brukes til å sette opp og planlegge programflyten for pasienten. Med andre ord er det programprofilen som brukes til å automatisere og konfigurere når ulike moduler, skjemaer, og annet innhold dukker opp for pasienten, og på den måten kan man styre hvordan løpet kommer til å være for pasientene.
Hva er en programprofil?
En profil er en standard versjon av et program, hvor du kan tilpasse og sette opp reglene rundt når ulike innhold er tilgjengelige for pasientene, og når spørreskjemaer sendes ut. Reglene og innstillingene som legges inn på profilen er på en måte programmets "default" innstillinger som gjelder når programmet er tildelt pasienten. Behandleren kan alltid gjøre noen småjusteringer på programmet for noen spesifikke pasienter, men det overordnet oppsettet og strukturen på programmet legges inn under programprofilen.
Hvorfor ha flere programprofiler?
Det kan være at et program har flere ulike profiler, f.eks. dersom du vil ha en versjon som brukes til forskning og som dermed innebærer noen ekstra spørreskjemaer, eller hvis man vil variere innholdet avhengig av pasientgruppen (kanskje noen vil ha et program som varer 15 uker, og noen andre pasienter vil ha et lengre program som varer 20 uker med et par ekstra moduler). Her er et eksempel for noen har planlagt to ulike profiler av samme program:
Opprett ny programprofil
For å sette opp programprofilen, gå på Innstillinger på programmet det gjelder og så Profiler.
![]() | ![]() |
Legg inn navn på profilen under Navn-feltet, og så bruk + Legge til for å komme i gang. Nå vil du se en Legg til element + knapp som du kan bruke til å finne de ulike innholdssidene og elementene du vil inkludere under profilen. Du kan velge mellom å legge til hele moduler eller spesifikke innholdssider og spørreskjemaer. Etterhvert at du legger inn nye moduler og elementer, vil du se dem listet opp under profilen. La oss se på et eksempel (klikk på bildet under for å forstørre det):
1. Profilnavn - Navn på profilen.
2. Enkle verkøy - Her kan du kopiere en profil (som kan være nyttig for deg som planlegger flere profiler for samme program), slette en profil, sorter og vis/skjul profildetaljene.
3. Navn og plassering av modul, innholdssiden eller spørreskjema - Her ser du sidene og elementene du har lagt inn.
4. Start-offset dager - Dette viser når innholdet vil være tilgjengelig for pasienten etter at de har blitt tildelt programmet. Tallene du ser her er det du skriver inn under Start-offset (x dager) under tannhjulsymbolet.
5. Merkelapper - Dersom det er lagt til noen merkelapper på elementene og innholdet, vil de vises her. I eksempelet her er det lagt til merkelapper som forklarer hvor i programmet skjemaet/spørsmålet har blitt stilt slik at de senere kan sammenlikne skårene.
6. Type innhold - Du kan se hva type innhold det er her. Det blir enten Modul, Pre-skjema, Spørreskjema, Annet, Samtykke eller Terapeut.
7. Tannhjulsymbolet/Flere innstillinger - Bruk denne menyen til å tilpasse innstillingene for hvert element.
8. Spesielle innstillinger for Annet - Når det gjelder Annet innhold, kan man legge til et par ekstra innstillinger, og disse står markert i eksempelet over. Her finnes det litt ekstra innhold under siden som heter content, men denne siden er som standard satt til status Skjult. Det gjør at behandleren kan gi individuelle pasienter tilgang til siden ved behov, men den vil ikke vises automatisk. I tillegg er det en side som heter Mine mål som er registrert med Header og Arbeidsark. Les mer om dette under.
Flere innstillinger
Under hver side eller spørreskjema kan man bruke tannhjulsymbolet til å justere på bl.a. når innholdet blir tilgjengelig og i hvilken rekkefølge.
- Merkelapp: Her skriver du inn en merkelapp som senere kan hjelpe med å identifisere besvarelser fra dette spørreskjemaet/spørsmålet. Les mer her: Merkelapper.
- Start-offset (x dager): Velg antall dager etter oppstart at innholdet skal være tilgjengelig for pasienten. Hvis det er satt til 0, betyr det at innholdet er tilgjengelig umiddelbart når pasienten er tildelt programmet. Dersom elementet skal gjentas, f.eks. hvis det er et spørreskjema, kan du skrive inn flere tall med komma imellom.
- Tilgjengelig i (x dager): Hvor mange dager innholdet er tilgjengelig for pasienten. Du kan bruke dette til å bestemme om innholdet skal skjules automatisk etter noen dager. Hvis dette står tom, blir det tilgjengelig inntil hele programmet er avsluttet eller pasienten har fullført den.
- Fullfør i rekkefølge: Ved å bruke denne sjekkboksen, må hver modul eller skjema fullføres/besvares i gitt rekkefølge du setter opp. Det vil si at hvis du har tre skjemaer som skal besvares samtidig (som er ganske typisk i begynnelsen av et program), vil de alle ha samme Start-offset verdi, men du kan velge rekkefølgen de skal besvares i ved å sortere de i listen her.
- Visningsnavn: Du kan legge inn nytt navn for innholdet her hvis du vil.
- Kun til forskning: Når dette er aktivert, vil du se en Forskning-merkelapp ved siden av innholdet. Det gjør at spørsmålet eller skjemaet sendes inn kun til forskere.
- Sortering: Bruk pilene eller skriv inn tall for å velge hvor i rekkefølgen innholdet skal plasseres. Som standard vil innholdet sorteres etter rekkefølgen du har lagt de inn, men du kan justere det i etterkant. Hvis du gjør noen endringer her, husk å bruk Sorterelementer-knappen (nede til høyre) for å laste inn listen på nytt med riktig rekkefølge.
- Påminnelser: Du kan velge å legge inn noen ekstra påminnelser for hvert innhold slik at pasienten blir nudget hvis ikke de har fullført det etter X antall dager.
Annet innhold
På elementer av type Annet, kan man også konfigurere flere innstillinger, f.eks. om et skjema skal kunne fylles ut flere ganger (Arbeidsark), om den skal finnes i headeren i pasientapplikasjonen, og om den skal skjules. Her kan det være nyttig å ha en "test pasient" satt opp slik at du kan se hvordan pasientapplikasjonen vil se ut for dem.
I fremtiden...
Vi jobber med en ny mer visuell visning for dette, så følg gjerne med på oppdateringer i systemet!
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen